TWARZ

Gdzie występuje witamina B6

Gdzie występuje witamina B6

Głównym źródłem witaminy B6 są produkty zbożowe i ziemniaki (pirydoksyna) oraz mięso i wędliny (pirydoksal i pirydoksamina). Najmniejsze ilości witaminy B6 (poniżej 0,05 mg w 100 g) zawierają płatki kukurydziane, mąka pszenna o najniższym wymiale tzw. typ 500, pieczywo pszenne oraz jabłka, wiśnie i porzeczki.
W mleku i przetworach mlecznych znajduje się poniżej 0,10 mg tej witaminy w 100 g.

Produkty spożywcze pod względem zawartości witaminy B6 można podzielić na 5 grup.

Zawartość witaminy B6 w 100 gProdukty spożywczePoniżej 0,05mgmąka pszenna wrocławska, pieczywo (bułki pszenne), płatki kukurydziane, owoce (brzoskwinie, grejpfruty, jabłka, wiśnie, porzeczki czerwone), ogórki0,05 - 0,10 mgmleko, jogurty, kasza manna, owoce (porzeczki czarne, truskawki, mandarynki, morele), warzywa (kapusta biała), ryby - mintaj0,10 - 0,50 mgpieczywo (chleb mieszany, chleb pszenny, chleb żytni razowy), kasza jęczmienna, ryż brązowy, jaja, owoce (pomarańcze, kiwi, banany), warzywa (brokuły, marchew, brukselka), ryby (dorsz), kury0,50 - 1,00 mgmięso z piersi indyka, wątroba wieprzowa i wołowa, makrela, łososie, fasola biała, kasza gryczana, sojaPowyżej 1,00 mgotręby pszenne, zarodki pszenne

Szczególnie bogate w pirodyksynę są:

Artykuły spożywcze (100 g)miligramywątróbka0,90ziarna soi0,86kiełki pszeniczne0,72orzechy włoskie0,68ryby0,39banany0,34mięso pręgi0,30szpinak0,25awokado0,22mąka pełnoziarnista0,17drób0,17

FUNKCJE WITAMINY B6 W ORGANIZMIE

  • Uczestniczy w przemianie aminokwasów i syntezie białek oraz metabolizmie kwasów tłuszczowych.
  • Niezbędna w syntezie porfiryn (synteza hemu do hemoglobiny - niezbędnej w produkcji krwinek czerwonych) i hormonów (np.: histamina, serotonina)
  • Wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego
  • Podnosi odporność immunologiczną organizmu i uczestniczy w tworzeniu przeciwciał.